Marketing bezpośredni jest całkowicie niezależną dyscypliną przekazu marketingowego. Oparty jest na niezależnych narzędziach, możliwościach i sposobach, kieruje się własnymi prawami. W porównaniu z reklamą tradycyjną jest dużo bardziej uporządkowany i szablonowy.
Obejmuje kilka typów postępowania, które są wzajemnie powiązane. Baza danych, koncepcja i plan działania, kreacja zagadnień, ich techniczne opracowanie, wykonanie to są najważniejsze rodzaje operacji w funkcjonowaniu marketingu bezpośredniego. Pominięcie czy niesolidne wykonanie którejkolwiek z nich niweczy zupełnie operację.
Opracowując projekt akcji reklamowej w dowolnym medium można liczyć na cud i przypadek, który może spowodować, że nawet amatorowi uda się opracować dobrą wersję. Tego typu sytuacja jest całkowicie niemożliwa w marketingu bezpośrednim. Wiedza, wiedza i lata pracy w marketingu są najważniejszymi elementami, które warunkują sukces dobrej reklamy w marketingu bezpośrednim. Marketing bezpośredni jest rozwinięciem w porównaniu z reklamą tradycyjną.
Jego najważniejsze prawa zostały wielokrotnie przetestowane i pozwalają z bardzo dużym prawdopodobieństwem zasymulować rezultaty. W reklamie tradycyjnej, mimo opracowań i symulacji, jest to do końca pobożnym życzeniem aż do momentu puszczenia reklamy.
Czym cechuje się marketing bezpośredni?
- Interaktywność - podstawowa właściwość marketingu bezpośredniego oznaczająca, że kupujący nie jest biernym odbiorcą przekazywanej do niego komunikacji. Wszystkie działania marketingu bezpośredniego umożliwiają łatwą odpowiedź ze strony klienta.
- Bezpośredniość - oznacza ciągłe dążenie do tego, aby działania kierowane do klienta miały jak najmniej ogniw pośrednich, czyli ograniczoną liczbę zakłóceń.
- Personalizacja - określa taki charakter postępowania, aby klient miał poczucie, że są one skierowane wyłącznie do niego oraz że firma je prowadząca ma świadomość co do potrzeb i wymagań.
- Dowolność mediów - oznacza, że marketing bezpośredni posługuje się każdym typem reklam.
- Mierzalność reakcji - umożliwia na bardzo precyzyjne oszacowanie efektu swojego działania i zwrot z inwestycji. Odpowiedź może być określana nie wyłącznie ilościowo ale także jakościowo.
- Trwałość relacji - świadczy, że dowolne działanie marketingu bezpośredniego musi wzmacniać i wydłużać relację wiążącą kupującego z firmą.
- Akcje marketingowe - oznaczają ukierunkowanie do większej sprzedaży, ekspansji na rynku, wzrostu pozycji lidera.